Media over De sirene van Irene – Een locatievoorstelling

Mijn locatievoorstelling De sirene van Irene speelde 9 dagen lang, 5 keer per dag op het Over het IJ festival. Het Parool, de Theaterkrant en de Telegraaf schreven er over.

Screen Shot 2018-07-15 at 17.02.40.png

Sarah Blok (25) studeerde in 2015 af aan de schrijfopleiding aan de HKU. Begeleid door theatergroep Berg&Bos maakte ze een containervoorstelling over een meisje dat hardop nadenkt over de houdgreep waarin ze verkeerd: “Het is een monoloog over de wil een spectaculair leven te hebben, tegenover de grote lulligheid van alles.” Maya Mertens speelt en schrijft de muziek.

Rik van den Bos (35) is de schrijver van het duo Berg&Bos. Hij werkt met acteurs Maurits van den Berg. “We herkenden bij elkaar eenzelfde manier van naar de wereld kijken. Via persoonlijke verhalen naar grote thema’s, via humor naar een ofafwendbaar statement”.

Het duo begon met voorstellingen maken op Oerol en het Over het IJ Festival: “Dit festival is voor ons belangrijk. Hier vonden we een speelplek om onze verhalen te vertellen”. Blok en Van den Bos kwamen elkaar tegen op de schrijfopleiding. “Sarah heeft een heel rijke schrijfstijl. Ze gaat een verbinding aan met grote thema’s, maar ziet ook de struggles van mensen met zichzelf. Personages proberen en mislukken, maar geven niet op. Dat werkt grappig, herkenbaar en dramatisch. Zij is de perfecte theatermaker om de kans te geven die wij zelf op het Over het IJ Festival hebben gehad.” Zo geschiedde: Blok schrijft en regisseert, met hier en daar advies van Van den Bos.
Hoe wil Blok hierna verder? “Ik wil alles worden. Ik ben nu meer aan het maken en dat is voor mij een logische stap. Alleen schrijver heb ik me nooit gevoeld – dat voelt een beetje als de helft van het werk.”

screen-shot-2017-07-30-at-14-16-05-e1531667248314.png

cb429a63-3317-48bd-a704-bcd2475341d0


In de stalen zeecontainers op de NDSM-werf in Amsterdam Noord maken tien jonge theatermakers hun dromen waar. Hier kunnen zij naar believen experimenteren. 

Om het 25-jarig bestaan van het Over het IJ Festival te vieren, is er dit jaar – naast de ’gewone’ programmering – een feestelijk zeecontainerprogramma Tijdmachine samengesteld. Gerenommeerde theatermakers mochten jong talent naar voren schuiven om een 15 minuten durende voorstelling te maken met als thema Staat van de stad.

Rik van den Bos (die onlangs nog de prachtige monoloog Find me a boring stone voor Gijs Naber schreef) van Berg&Bos koos voor de jonge schrijfster en regisseuse Sarah Blok, omdat zij ’in stijl, toon en manier van werken de ideale theatermaker is om die zeecontainer in beslag te nemen’.

Blok, die momenteel met een schrijfbeurs aan een filmscenario werkt, maakte dankbaar gebruik van de geboden kans en brengt in ’haar’ container het beeldende De sirene van Irene. „De mythische Irene is de personificatie van ironie. Iets waar mensen in de stad tegenwoordig mee verkleefd lijken. De stoere chick Maya Mertens speelt haar in een regenpak voor een gouden glittergordijn. Ik wil het lullige van het leven tegenover de wil om sensationeel te leven plaatsen. In het echte leven schijnt nu eenmaal ook niet altijd de zon. Door haar in die container te zetten en haar hardop te laten denken over kleine menselijke dingen, wil ik haar kwetsbare kant tonen.”

Screen Shot 2017-07-30 at 14.28.35

000020 2

Dat de vermeende ‘springplankfunctie’ van het Zeecontainerprogramma op Over het IJ Festival niet van de lucht is, bewijst de indrukwekkende lijst curatoren die voor deze jubileumeditie zijn aangetrokken. In het kader van vijfentwintig jaar Over het IJ werden inmiddels bekende makers, die ooit begonnen in een zeecontainer op de NDSM-werf, gevraagd om jonge makers voor te dragen met wie zij verwantschap voelen.

(…) Van een volstrekt andere orde is De Sirene van Irene van tekstschrijver en regisseur Sarah Blok en actrice Maya Mertens (gecureerd door Berg&Bos). In het licht gekantelde universum van Blok ontspringt een mollig meisje – ‘Irene, de vleesgeworden ironie, de vriendin die je nodig hebt’ – uit een vlam; uit veiligheidsoverwegingen kocht de juf van de kleuterspeelzaal lampjes in de vorm van waxinelichtjes. De lampjes ontploften tussen het crêpepapier en Irene was geboren. Blok schreef een volle monoloog die voortdurend verrast. Mertens brengt de tekst met een vrolijk cynisme. Op de openingsavond ging het allemaal nog erg snel. Ik kan me voorstellen dat de voorstelling inmiddels, een aantal speelbeurten verder, meer dynamiek en rust heeft, waardoor de verschillende lagen nog beter uit de verf komen.

 

Alles bekijken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s