Was het maar fantastisch – Een afstudeerscenario

In 2015 studeerde ik af aan de schrijfopleiding Writing for Performance. Mijn afstudeerscript presenteerde ik op het ITS theaterfestival.

Was het maar fantastisch is een licht surrealistische mozaïekfilm over zingeving en de valkuil van verdoving.

Flip (26) is bang dat hij alles wat hij ooit gaat voelen al gevoeld heeft. Dat hij niets nieuws gaat voelen, alleen mindere versies van wat hij al heeft gevoeld.
Hij is bang dat mensen niet voor niets altijd jong willen zijn en dat de tijd meer invloed op zijn karakter zal hebben dan hij wil. Zijn grootste angst is om, net als zijn ouders, over een tijdje wel tevreden te zijn, in plaats van gelukkig.

10394003_10203713020179504_1101222900994811164_n

De afstudeercommissie onder leiding van hoofddocent Mathijs Verboom over Was het maar fantastisch: 

its_a2_versie_sarahSarah heeft met Was het maar fantastisch een bijzonder scenario geschreven over de streefloze mens. Het is een script dat zich niet makkelijk in hokjes laat vangen. Dat komt mede omdat Sarah ervoor gekozen heeft om niet alleen een technisch scenario te schrijven maar hier ook literaire aspiraties in te mengen. Dat is een goede keuze, aangezien het dit scenario niet alleen tot een aangename leeservaring maakt, maar ook omdat de toon die het scenario hierdoor krijgt een mooie toevoeging is aan het verhaal dat Sarah wil vertellen.

Het is een verhaal dat in realisme geworteld is maar regelmatig filmische uitstapjes maakt via stijlbreuken en het bezoeken van andere genres. Er zijn droombeelden, surrealistische scenes die de binnenwereld van de personages vertalen, er is een voice over in de vorm van Jaap Fischer en er is de taal die niet enkel dienstbaar is aan het verhaal en de mogelijke film, maar die op momenten op zichzelf staand is, poëtisch of expres letterlijk en daarmee de conventies aan de laars lapt. Maar eens te meer blijkt wat voor een goede schrijfster Sarah is. Haar dialogen zijn onnadrukkelijk, maar getuigen van grote kwaliteit. Daarnaast zijn de karakterschetsen genuanceerd en menselijk, waardoor het weinig moeite kost met de personages mee te leven, hoe streefloos ze ook mogen zijn.

Dat Sarah zich niet altijd aan de regels houdt is een pre, zeker ook omdat ze deze keuzes dienstbaar maakt aan haar vertelling. Wel twijfelt de commissie of de voice over en de rol van de ouders een ondersteunende werking hebben binnen het verhaal of het juist in de weg zitten. Een mogelijke verfilming zou hierin meer duidelijkheid kunnen gaan bieden. Dat een dergelijke verfilming van dit originele en menselijke scenario tot de mogelijkheden behoort is volgens de commissie eens te meer een bewijs van de kwaliteiten van deze schrijfster.

 

Campagnebeeld ITS Festival 2015

 

Alles bekijken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s